dinsdag 8 juli 2008

Woordenstroom


Soms fluistert mijn ziel
liefdesgedichtjes in m'n oor

Als ik nu maar niet ga denken
denk ik dan
en dan denk ik al

Denken
denkt 't allemaal zo goed te weten
maar weten komt niet uit
je hoofd
Bij weten is je hele lijf betrokken
en daar houd het hoofd geen zitting

Zolang ik maar niet denk
dat ik niet denken moet
gaat 't goed
*
*
't Lijkt wel alsof ik vanuit binnen
gebombardeerd word met woorden
en zinnen
ze leggen beslag op m'n gedachten
en schieten met scherp
Ze willen me raken
in m'n hart

Ik sta met m'n pen
constant in de aanslag

Wat een mooie oorlog
Eentje die vrede
in zich meedraagt
*
*


Je kunt het idée
van wie je bent
ook gewoon eens loslaten

Je hoeft dan helemaal
niets meer te zijn

Alleen tevreden.
*
*
Je bent niet
Wie je denkt dat je bent

Je denken kan wie je bent
Helemaal niet omvatten
Laat jezelf er gewoon zijn
Zonder de begrenzing van de gedachte
En kijk wie er dan tevoorschijn komt.
*
*
Ik ben nu vrienden
met m'n ziel
U vraagt, wij draaien
hoor ik soms
En ik hoef alleen nog maar achterover te hangen
en te kijken
wat er gebeurd
Als ik ze maar hun gang laat gaan

Er komt geen zelfbedachte ik meer aan te pas
*
*
Ik zat ergens verstopt
opgesloten in mezelf
Verstopt
zoals een doucheputje dicht kan zitten

'n Engel heeft mij doorgeblazen
en m'n hoekje uitgejaagd

Nu zoek ik een poduim voor m'n kunsten
en val ik in het kanaal
dat open is gaan staan

Waar staan de wegwijzers?
Of ben ik er zelf één?
*
*
Kom eens tot leven
zei de plant
toen ie zag dat ik mezelf
weer in een potje zette
*
*
Soms
ben ik onzeker
en probeer ik te kopiëren
maar dat is nooit zo mooi als echt zijn
als mezelf zijn

En das eigenlijk maar goed ook
want van mij is er maar één
Wie moet ik hier nou eigenlijk
voor bedanken?

Alles??
*
*

Het lijkt er wel op
alsof ik parelttjes op papier poep
Ik kan mezelf laten lachen
en laten huilen
van geluk.
Das mooi

Als ik 't nou maar niet ga proberen
om 't goed te doen, bedoel ik
Want met proberen lukt 't niet
Ik moet 't gewoon laten waaien
dan dwarrelt 't vanzef neer
en is er weer een papier versiert
*
*

Wie je bent
is niet wie je denkt dat je bent.

Wie je bent
is een geheim
dat zichzelf pas kan onthullen
als je jezelf niet langer in de weg zit
met denken te weten wie je bent,
en open gaat staan
voor wat er werkelijk is.

Als je het idee over wie je bent opgeeft
komt de werkelijke ik
vanzelf bovendrijven.
*
*

Nooit gedacht
Dat ik zo groot zou worden
En me nog vaak
zo klein kon voelen

En dan bedoel ik niet
centimeters
**
Vertrouwen in jezelf
Krijg je vaak niet kado

Vertrouwen in jezelf
Is iets wat groeit
Doordat je met zorg
En aandacht
Omringt

Besprenkel je met liefde
En je zult het tot bloei zien komen
Zodat je het jezelf kado kan doen.
*
*
Ik kan schrijvers ineens zo goed begrijpen
die in hun kamertje
-of hangmat, in mijn geval-
maar wat met woorden zitten te spelen
en geen idee hebben
of ze nou gek zijn
of geniaal
*
*

2 opmerkingen:

Gerinel zei

Prachtig hoor!!

Gerinel van Haaften

Renate Vullings zei

dank je wel gerinel.
Was me er nog nauwlijks van bewust dat mensen dit lezen...
fijne verassing; zo'n compliment